بایگانی‌ها

دسته‌ها

لیست پروژه های خروجی عارضه یابی

لیست پروژه های خروجی عارضه یابی

شرکت نوسازی صنایع صنایع ایران- شرکت تعاونی صنایع آبکاری 1386

مجری: شرکت مشاوره و خدمات مدیریت پیشگامان جاوید

پروژه عارضه صنعت آبکاری در سال 1386 با پیشنهاد و پیگیری شرکت تعاونی صنایع آبکاری ایران و با هدف مطالعات زیر بنایی به منظور برنامه ریزی صنعت با همکاری شرکت نوسازی صنایع انجام پذیرفت. در این پروژه که توسط شرکت پیشگامان جاوید صورت پذیرفت نمایندگان ساماندهی شهرداری- محیط زیست استان تهران- انجمن صنایع آبکاری – اتحادیه آبکاران تهران-  شرکت تعاونی صنایع آبکاری- اساتید دانشگاه و نمایندگان صنعت و نماینده نوسازی صنایع نیز در جلسات دوره­ای گزارش­دهی این شرکت حضور داشتند که خلاصه آن در نشریه صنعت آبکاری شماره 46 در 37 صفحه آمده است. در این بخش فقط سعی شده که پروژه های تعریف شده توسط شرکت مشاور برای برون رفت از عارضه صنعت به سمت وضعیت مطلوب معرفی و به نقد علاقمندان گذاشته شده است. خواهشمند است پس از مطالعه مطالب زیر انجمن را با نظرات خود بهره مند نمایید. بدیهی است علاقمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه تماس حاصل فرمایند.

پروژه­های پیشنهادی:

  1. 1: اعمال فشار مهار کننده به منظور کاهش تقاضا برای خدمات واحد های آبکاری غیر مجاز با تکیه بر تاکتیک های زیر:
  2. کاهش تقاضا از آبکاری های غیر مجاز توسط واحد های صنعتی فعال از طریق بازدارندگی، تشویق، فرهنگ سازی
  3. ممانعت از ادامه فعالیت کلیه واحدهای صنعتی (نه فقط آبکاری) در مجاورت شهرها و هدایت آنها به شهرک­ای صنعتی در بلند مدت و در نهایت منجر به کاهش تقاضا مذکور گردد.
  1. 2: اعمال فشار مهار کننده از طریق ایجاد مانع در تامین مواد اولیه و تجهیزات واحدهای ابکاری غیر مجاز با تاکید بر تاکتیک های ذیل:
  2. ممانعت از عرضه مواد اولیه و تجیهزات آبکاری از سوی تامین کنندگان به واحدهای آبکاری غیر مجاز بطور موازی از طریق بازدارندگی,تشویقی و فرهنگ سازی
  1. 3: اعمال فشار مهار کننده در ممانعت مستقیم از فعالیت واحدهای آبکاری غیر مجاز از طریق تاکتیک های زیر:
  2. ممانعت از ادامه فعالیت واحدهای غیر مجاز از طریق: نظارت مستمر و اثر بخش سازمانهای ذیربط و اطلاع رسانی همگانی از مضررات زندگی در مجاورت واحد های غیر مجاز (غیر استاندارد)
  1. 4:اعمال فشارپیش برنده از طریق کمک به استقرار واحدهای آبکاری در شهرک های صنعتی با تاکید بر تاکتیک های زیر:
  2. تشویق واحد های برای استقرار در شهرک های صنعتی از طریق:
  3. فراهم نمودن زیر ساخت های لازم در تمامی شهرک های صنعتی که واحد های صنعتی فعال در آنها متقاضی خدمات آبکاری هستند.
  4. حمایت مادی و معنوی کافی از متقاضیان استقرار در شهرکها از طریق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و ترغیب مسئولین شهرکهای صنعتی به همکاری دراین زمینه.
  5. توجه به فعالیت های رسانه ای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی گسترده برای افزایش آگاهی و شناخت فعالان صنعت آبکاری به مزایای استقرار در شهرک های صنعتی

مشخص شد که غالب واحد های آبکاری مستقل (جاب شاپ) و بسیار از واحدهای جنبی(کپتیو شاپ) در ابعاد خرد و کوچک و ندرتا در حد متوسط فعالیت می نمایند, بصورت مالک-مدیر و با رویکرد سنتی اداره می­شوند, از نیروی کار محدود با سواد نسبتا کم برخوردار بوده و کیفیت زندگی کاری درکارگاه های آنان پایین است. بخش عمده ای از این واحدها همان واحدهای غیرمجاز هستند که پروژه­های بهبود قبلی برای آنها مقدم به شمار می­رود. لیکن برای رفع مشکلات اخیر  پروژه­های بهبود ذیل پیشنهاد میگردد:

5: استفاده از اهرم­های کششی و پیش برنده از سوی واحد های صنعتی بزرگ ازطریق توسعه زنجیره تامین خود و سرمایه گذاری در صنعت آبکاری با تاکید بر تاکتیک های ذیل:

  1. مشارکت فنی و مالی در پیمانکاران
  2. پیمانکاری حرفه ای در درون کارخانه جات
  3. سرمایه گذاری و حمایت فنی و آزمایشگاهی و مراکز آزمون و بازرسی با مشارکت فعالان صنعت
  1. 6: اعمال فشار مهارکننده بر واحدهای صنعتی به منظور هدایت تقاضای آنها به سمت واحدهای مجاز و واجد صلاحیت با تاکید بر تاکتیک های زیر:
  2. فشار شرکت های معظم (منظور شرکت های نظیر ایران خودرو- سایپا)
  3. اجباری کردن استانداردهای کپتیوشاپ
  1. 7: اعمال فشار پیش برنده از طیف توسعه حمایت های دولتی از واحدهای آبکاری در مقام واحدهای کوچک و متوسط با تکیه بر تاکتیک های ذیل:
  2. ترغیب دولت برای حمایت از جاب شاپ sme
  3. تمامی شهرک های صنعتی پذیرای کارگاه آبکاری باشند
  4. ترغیب شهرک های صنعتی مرتبط برای ایجاد زیر ساخت برای استقرار
  5. بهره گیری از حمایت های مالی برای نوسازی کارگاه های کوچک
  1. 8: اعمال فشار پیش برنده از طریق تربیت نیروی کار متخصص در سطوح مختلف اپراتوری, کارشناسی و بالاتر صنعت آبکاری با تاکید بر تاکتیکهای ذیل:
  2. تشویق آموزش و پرورش برای تعریف دوره های کوتاه و هنرستان و علمی و کاربردی
  3. ایجاد پژوهشگاه های علمی و تهیه وفیلم و ابزار کمک آموزش
  4. تعریف پروژه های پیش برنده در دانشگاهها با همکا ری تشکل ها
  1. 9: اعمال فشار پیش برنده از طریق توسعه تشکل های صنعتی در صنعت آبکاری و سازماندهی آنها درکنار یکدیگر با تاکید بر تاکتیک های ذیل:
  2. حمایت از انجمن تازه تاسیس آبکاری و ایجاد حداقل سه کمیته فرعی در آن برای فعالان خدمات آبکاری, تامین کنندگان مواد اولیه آبکاری و تامین کنندگان تجهیزات آبکاری.
  3. تاکید بر ایجاد تشکل های کارگری در صنعت آبکاری به منظور حمایت از حقوق کارگران فعال در این صنعت و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی آنان.
  4. تاکید بر استمرار و تشدید فعالیتها تعاونی موجود در صنعت آبکاری
  5. تاکید با تشکیل انجمن علمی آبکاری با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی موبوطه
  6. افزایش تعامل صنعت آبکاری با تشکل های صنفی مرتبط با آبکاری درسطح کل جامعه و ترغیب آنها به تغییر ماهیت و مجوز خود از صنفی به صنعتی
  7. تشکیل کمیته راهبری صنعت آبکاری با حضور نمایندگان تشکل های مختلف (شرکت تعاونی- انجمن آبکاری- اتحادیه آبکاران)
  8. انجام مطالعات بازار و مطالعات الگو برداری از صنعت آبکاری در کشورهای دیگر
  9. تدوین برنامه استراتژیک صنعت آبکاری کشور
  10. برگزاری همایش ها ؛ نشست ها و نمایشگاه های صنعت آبکاری مشترک با صنایع متقاضی در سطح داخلی و بین المللی
  11. همکاری با مراکز ذیصلاح از جمله وزارت صنایع و معادن؛ مرکز آمار در بازنگری نظام طبقه بندی و کدگذاری فعالیت های مرتبط با صنعت آبکاری و خدمات بالادستی و پایین دستی
  1. 10: اعمال فشار پیش برنده از طریق برقراری تعاملات سازنده و مستمر بین تشکل های صنعت آبکاری و سازمان های دولتی و عمومی ذینفع و مرتبط , با تاکید بر تاکتیک های زیر:
  2. فعالیت کمیته قوانین و مقررات و روابط عمومی در صنعت آبکاری با حضور نمایندگان تشکل های صنعت و دعوت از نمایندگان سازمان های دولتی ذیربط از جمله وزارت صنایع ,بازرگانی, محیط زیست,صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و شهرداری به منظور اتخاذ سیاست­های واحد در برخورد های همزمان از نوع بازدارنده و تشویقی با واحد های آبکاری و اطلاع رسانی  عمومی به جامعه
  3. تلاش در جهت ماهیت صنعتی فعالیت های آبکاری در کمیته مذکور و اخذ موافقت های ذینفعان دولتی مربوطه در یکپارچه سازی فرآیند صدور مجوز فعالیت برای و احد آبکاری از طریق وزارت صنایع
  4. تلاش برای توجه سازمانهای دولتی ذینفع در کمیته مذکور , درتوجه بیش از پیش به سیاستهای تشویقی در برخورد با واحد های آبکاری به موازات سیاستهای بازدارنده و تنبیهی
  5. تلاش برای توجیه سازمانهای دولتی ذینفع در کمیته مذکور جهت توجه بیشتر از پیش به اثر بخشی رسانه های عمومی و مزایای اطلاع رسانی درباره مضررات فعالیتهای غیر مجاز و مخرب محیط زیست در صنعت آبکاری برای کارکنان و ساکنین مجاور آنها و دعوت از عموم مردم برای همکاری در شناسایی فعالان غیر مجاز درمناطق مسکونی و حومه شهرها .لازم به ذکر است هزینه استفاده از رسانه عمومی و اطلاع رسانی در سطح جامعه در مقابل هزینه های ضرر و زیان وارده به محیط زیست و مشکلات بهداشتی برای افراد جامعه ناچیز است.
  6. 11: اعمال فشار پیش برنده از طریق تشکل های صنعت ابکاری با حامیان نوسازی و ساماندهی به این صنعت, با تاکید بر تاکتیک های زیر:
  7. تاکید ایجاد کمیته نوسازی و ساماندهی صنعت آبکاری با حضور نمایندگان تشکل های صنعت , سازمان صنایع کوچک, شهرک های صنعتی, شرکت نوسازی صنایع , سازمان فنی حرفه ای ؛ نماینده دانشگاه های داوطلب و نماینده شرکت های معظم
  8. ایجاد انسجام در برنامه های حمایتی از این واحد های کوچک و متوسط صنعتی
  9. کمک مالی و تخصصی به توسعه سازمانی و بهبود نظام مدیریتی و پشتبانی در واحد های آبکاری
  10. برنام ریزی و طراحی نظام های تشویقی برای انتقال تدریجی واحد های آبکاری به درون شهرک­های صنعتی
  11. برنامه ریزی آموزشی و توسعه نیروی انسانی واحدهای آبکاری
  12. افزایش تعامل و مشارکنت دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور در فرآیند نوسازی و ساماندهی به صنعت آبکاری و استفاده متقابل از امکانات طرفین در این رابطه
  13. 12: تاکید بر ایجاد کمیته توسعه بازار و مدیریت روابط مشتری با حضور نمایندگان تشکل های صنعت و نمایندگان مجموعه  های معظم متقاضی خدمات آبکاری و تلاش برای:
  1. افزایش تعامل و مشارکت مجموعه های معظم صنعتی کشور از جنبه های مادی و معنوی در برنامه های نوسازی و تجدید ساختار صنعت ابکاری
  2. مشارکت درایحاد مراکز واسطه فنی – بازرسی مانند آزمایشگاه ها و مراکز بازرسی به منظور افزایش زبان فنی مشترک و  بهبود تعاملات فنی و کیفی بین صنعت آبکاری و مشتریان صنعتی
  3. کمک به تدوین مبانی اصولی برای فرآیند قیمت گذاری خدمات آبکاری و شفاف سازی تعاملات حقوقی و تعهدات فی مابین واحد های ابکاری و مشتریان صنعتی
  4. هدایت تقاضاهای عمده آبکاری به سمت واحد های مجاز و تعامل در رابطه با نحوه ارزیابی و تایید صلاحیت واحد های آبکاری
  5. ترغیت سرمایه گذاری برای توسعه روشهای آبکاری نوین مورد نیاز صنایع
  6. اعمال فشار پیش برنده از طریق تعامل تشکل های آبکاری با ذینفعان بیرونی صنعت در حوزه تکنولوژی ,با تاکید بر تاکتیک های زیر :
  7. استاندارد سازی با همکاری سازمانهای ذیربط
  8. برنامه ریزی به منظور حذف مواد اولیه دارای اثرات مخرب زیست محیطی از فرآیند های آبکاری

برنامه ریزی برای انتقال و بومی سازی تکنولوژی های نوین در فرآیند آبکاری

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس